Recensies

Hier komen de recensies

    Interview in het Nederlands Dagblad

    27 februari 2019

    Mooi interview in het Nederlands Dagblad van afgelopen zaterdag. De journalist, Herman Veenhof, was zowel in Roermond komen praten als ook komen kijken naar de uitverkochte voorstelling met OBK Bennekom o.l.v. Dick bolt in Cultura, Ede. Herman’s titel op de redactie is ‘Hoofd Buitenland’. Logisch toch, dat ze die naar Limburg sturen.

    Lees verder →

    Eerste recensie!

    9 oktober 2018

    Vanmorgen kreeg ik om kwart over zeven, nog vóór het ontbijt, meteen goede zin. Onze CD werd  een ‘Ode aan de blaasmuziek’ genoemd en beloond met maar liefst 4 sterren! Laot gaon!

    Recensie De Limburger 9-10-18

    Lees verder →

    De eerste recensie over de nieuwe CD: ****

    29 februari 2016

    CD recensie in Dagblad de Limburger 29-2-16

    ****

    Gé Reinders pakt uit. Zijn eerste échte soloplaat – dit keer zonder fanfares en blaasorkesten- is meteen een dubbelalbum geworden: Plat & Songs for Toni. De singer-songwriter uit Roermond opent met twaalf typische luisterliedjes in dialect. Reinders neemt zelf bijna alle instrumenten voor zijn rekening in persoonlijk getinte nummers. Opvallend zijn Waem blieft d’r nag biejein?. En Heerlikke óngersjied  – een ingetogen duet met Suzan Seegers – en het vermakelijke  Waem had ooit gedach?  over zijn knieval voor de golfsport. Om vervolgens op het engelstalige tweede schijfje een eerbetoon te brengen aan Toni (Willé). Liedjes die hij oorspronkelijk voor de voormalige zangeres van Pussycat componeerde, maar uiteindelijk zelf op de plaat heeft gezet. En dan ontpopt Reinders zich verrassend als de Willie Nelson van Remunj. En dat allemaal voor Toni.

    Peter van de Berg


     

    Lees verder →

    Gé Reinders, een vrolijke vakman

    28 januari 2016

    Lees hier de recensie die maandag 25 januari in Dagblad de Limburger verscheen: Gé Reinders, een vrolijke vakman

    Het artikel werd geschreven door Ruud Maas en de foto is van Maartje van Berkel.


     

    Lees verder →

    Gé Reinders Solo op het podium

    21 januari 2016

    door Marius Roeting, Provinciale Zeeuwse Courant 14-1-16

    Solo heet de nieuwe theatervoorstelling van Gé Reinders. Hij gaat in première op 24 januari in het Munttheater in Weert. Theater de Wegwijzer krijgt a.s zaterdagavond al een voorproefje middels de try-out van de show.

    Limburger Gé Reinders gaf enkele jaren voorstellingen door het land waarbij hij begeleid werd door plaatselijke blaasorkesten. Het leverde hem de eretitel ‘ambassadeur van de blaasmuziek’ op. Hij bracht daarna een boek uit over het verzetsverleden van zijn moeder (geïnterneerd in Vught, Ravensbrück en Dachau) en koppelde er een theatervoorstelling Helden aan vast met Lucas Beukers en Pieter Klaassen. In het seizoen 2014-2015 toerde hij met Syb van de Ploeg, voorman van De Kast.

    Tussendoor nam de Limburger een sabbatical die uiteindelijk twee jaar duurde. De bezige bij kon echt niet stilzitten vanwege vele verzoeken, variërend van een commercial tot het schrijven van columns. Hoogtepunt werd een verblijf in Thailand, waar ex docent Reinders vrijwilligerswerk deed middels het verzorgen van Engelse les op een middelbare school. In het Aziatische land werd min of meer de kiem gelegd voor zijn nieuwe theaterproductie. ‘In 2012 zag ik Toni Willé -ooit zangeres van The Pussycat met als grote hit Mississippi– weer eens optreden. Ze zong al mee op mijn debuutplaat Homecoming (1989). Ik was direct weer onder de indruk. Het leek mij fantastisch om liedjes te schrijven voor een oudere vrouw. Tijdens het verblijf in Thailand zat ik met mijn vrouw allerlei onderwerpen te bedenken voor die liedjes.’ Die kwamen er, maar Willé reageerde niet op verzoeken van Reinders. De songs gingen steeds meer voor hemzelf leven en werden uiteindelijk opgenomen op Songs for Toni. Gekoppeld aan Plat resulteert dit in een dubbelcd met daarop grotendeels de inhoud van het nieuwe theaterprogramma, bestaande uit Engelstalige songs en liedjes in het Roermonds dialect.  Reinders staat weliswaar alleen op het podium, maar niet zonder steun. ‘Naast gitaren en een vleugel gebruik ik beelden en vooraf ingespeeld materiaal. Ik heb geëxperimenteerd met een loopplayer, maar dat is niks voor mij. Weer alleen op het podium staan is heerlijk. Je kunt doen wat je wilt. Behalve de vaste inhoud van de show, kan het publiek tot op een dag voor de voorstelling verzoeknummers indienen (www.gereinders.nl). Natuurlijk zijn bepaalde nummers wat lastig om alleen te spelen. Zo is het meest gevraagde nummer toch Blaosmuziek. Dat ondervang ik met die beeld-en geluidsmontages’. De man die met Toon Hermans samenwerkte, coverde als tiener met de groep Girls walk by muziek van Brinsley Schwarz, de pubrockgroep bij uitstek in de zeventiger jaren. Blij als een kind vertelt hij over de laatste ontwikkeling: de zoektocht naar de leden van de groep en dat hij met de leider en naamgever het Limburgse lied Waat duit Brinsley Schwarz noe? gaat opnemen. Het is Reinders ten voeten uit: enthousiast, oprecht, gedreven, een snufje nostalgie en met gevoel voor humor…

    (De foto is gemaakt door Ingrid van den Berg tijdens de try out in Cambrinus, Horst.)


     

    Lees verder →