Tweede recensie, wéér 4 sterren. Laot gaon!

RECENSIE – De Limburgse singer-songwriter Gé Reinders is in een productieve bui. Voor het eerst heeft hij in zijn eentje een plaat opgenomen, of liever gezegd 2.

****

Het als dubbel-cd gepresenteerde album ‘Solo’ bestaat uit een cd met liedjes in het van Reinders bekende Limburgs dialect (‘Plat) en een Engelstalige cd met liedjes die hij schreef met zangeres Toni Willé van Pussycat voor ogen (‘Songs for Toni’).

Derde cd

Of nee wacht, het zijn er 3 , want Reinders doet er ook nog een bonus-cd bij, met onder meer Volg dien hert, een lied dat tijdens de repetities voor zijn theatertoernee ontstond en waaraan het conflict met zijn moeder over de keuze voor zijn muzikantenbestaan ten grondslag ligt.

Prachtige liedjes

Op de dialect-cd stijgt Reinders tot grote hoogte, met prachtige liedjes over de ondraaglijke lichtheid van het bestaan. Er zijn weinig andere Nederlandse artiesten te vinden die zo mooi de relativerende levensles van eenvoudige tevredenheid of tevreden eenvoud in een liedje kunnen vertalen. Reinders doet dat treffend, bijvoorbeeld in Lang langsaam daag en Sönger mich.

En grappig is-ie ook, bijvoorbeeld als hij zingt over de discussie onder Roermondenaren over de naam van zijn biotoop (Remunj of Remuunj?) en zijn zwak voor de golfsport (Waem had ooit gedach).

Muzikaal

Muzikaal is Reinders ook op dreef. De fan van weleer wijdt een nummer aan Brinsley Schwarz en het komt zelfs zo ver dat de Engelse gitarist zelf meespeelt, Reinders moet echter ook platen van Randy Newman, Dr. John en Leon Russell in de kast hebben staan, want hun inspiratie is onmiskenbaar terug te horen. Zoals in het mooie Bambi, maar zeker ook in het ronduit grootse Someone should mow the lawn, een diamant van het zuiverste water waar John Hiatt zo voor zou tekenen.

Engelstalig

Andere liedjes op de Engelstalige cd lijden onder de wat magere productie. Dan wens je dat Reinders wat meer instrumentarium of muzikanten uit de kast had gehaald. Of dat hij tóch nog eens naar Brunssum was afgereisd, om de naar verluidt niet zo happige Willé over te halen om zelf de liedjes te zingen waarvoor ze nu alleen als muze kan worden opgevoerd.

John Bruinsma, De Gelderlander, 3-3-2016