Mooi interview in De Stentor

Limburger van de ‘blaosmuziek’ voor het eerst solo

Efkes stil sjtaon bij Gé Reinders

Door Dick Laning 

De Stentor 16-3-16

Toon Hermans gebood hem de medeklinkers uit te spreken. Daardoor snap je het meteen als Gé Reinders in zijn Roermonds zingt: ‘Weer ‘n kiendj det d’r nieks van sjnapt’. Hij staat voor het eerst alleen op het podium.

Toon Hermans en de Zwolse regisseuse Jessica Borst hebben allebei Gé Reinders de waarheid verteld. ‘Jij zingt lui, ik kan het niet ver- staan’, zei Toon. „En Jessica zei me gewoon: ‘Ik vind de nieuwe nummers niet goed genoeg’. Ik kwaad! Maar toen na een week de woede was gezakt, wist ik dat ze gelijk had. Jessica is een ont- zettende steun voor mij. Ik wil al- tijd iemand om tegenaan te lullen, zeker nu ik een soloprogramma doe. Iemand die kritisch kijkt en luistert.”

Gé Reinders is 62. Hij staat al meer dan dertig jaar op het podium en schreef naar schatting 2400 liedjes. Nu voor het eerst zingt hij ze alleen: kleine, persoonlijke liedjes in het dialect waar de meesten hem van kennen én liedjes in het Engels, oorspronkelijk geschreven voor Toni Willé,zangeres van de pop- groep Pussycat.

Eervol

„Op mijn allereerste cd Homeco- ming zong Toni al in het koortje. In 2012 traden we weer samen op en was ik weer onder de in- druk van haar doorleefde stem. Ik had graag gewild dat ze deze liedjes zou opnemen, maar ze treedt alleen nog op, ze wil al dat gedoe van het opnemen niet meer. Heel jammer, maar we hebben wel weer ontzettend leuk contact. Na een concert in Nijmegen kreeg ik van haar een berichtje. Ze had de cd vier da- gen beluisterd en als ze ooit nog eens iets zou opnemen, zouden het deze liedjes zijn. Dat is ook eervol.”

De nieuwe cd is er een met twee schijfjes: Plat en Songs for Toni, in het Roermonds en het Engels. Plat voelt alsof je bij Gé in de keuken staat, zo dichtbij komen de liedjes. „Als ik liedjes schrijf, zoek ik naar wat me raakt”, ver- telt Gé. „Grote thema’s benoem ik alleen als ze me persoonlijk ra- ken. Kennelijk is dat dichtbij, thuis. Emotie is mijn leidraad, mijn goud. Eine gek bij voorbeeld gaat over terrorisme, over de metro in Madrid waar ze rugzakken vol explosieven opbliezen met behulp van telefoons. Je belt en dan ontploft er een trein! Maar ik heb dat wel vertaald naar het station van Roermond.”

Geluk

Zo’n liedje over het kwaad is een uitzondering in het oeuvre van de Limburgse zanger, liedjes- schrijver, gitarist en pianist. Meestal schijnt de zon. Zoals in Laot ós drinke: ‘Morge kump die zón weer op / Morge mót d’r van alles waere gedaon / Morge höbbe veer gelökkig weer heel väöl aan onze kop / Maar noe ’n good glaas óm efkes sjtil te sj- taon’. „Ik ben een geluksvogel, vindt hij. „Eigenlijk ben ik ontzettend blij en trots dat dit allemaal mag. Ik moet denken aan mijn moeder die altijd aan mijn kop zeurde dat ik niet van liedjes kon leven. En kijk nou: ik zing kleine liedjes en ik leef ervan!” De grote doorbraak was Blaosmuziek. Dat liedje getuigt van zijn grote liefde voor blazers. Vijf jaar lang trad Gé op met blaasorkesten in het hele land. Het was zijn stap van de kleine naar de grote podia. Het soloproject lijkt een logische reactie. „Ik had er nog tien jaar mee door kunnen gaan, maar je moet je niet overeten aan de slagroomtaart”, zegt hij.

Gé Reinders produceerde de laatste cd’s van Toon Hermans. Toon was zeer onder de indruk van zijn streekgenoot. „Ik heb zes kilo bandjes. Het is lastig met de rechten, maar ik moet hier iets mee doen. Van Toon heb ik bij voorbeeld geleerd nadrukkelijk op mijn uitspraak te letten. ‘Jij zingt lui’, zei Toon. Jongen, hij was heel precies, wist precies wat hij deed. Hij wilde me zelfs schminkles geven, maar dat was niks voor mij. Ik denk dat we ongeveer de helft van onze gesprekken Limburgs spraken. Dat is mijn taal, Nederlands is wat ik op school heb geleerd.”

Zwolle (19 maart), Deventer (2 april), Hardenberg (16 april), Meppel (22 april).

Gé Reinders: „Grote thema’s benoem ik alleen als ze me persoonlijk raken. Kennelijk is dat dichtbij, thuis. Emotie is mijn leidraad, mijn goud.”


 

0 Comments

Leave a comment

>