Recensie over het optreden van afgelopen vrijdag in de Oosterpoort, Groningen

gé reinders solo live

in de oosterpoort groningen

4 maart 2016 door Holly Moors www.moorsmagazine.nl

Gé Reinders begon zijn muzikale loopbaan met een paar Engelstalige albums, waar de zusjes Willé, bekend van Pussycat, als achtergrondzangeressen op meezongen. Later ging hij liedjes schrijven in het Limburgs en hij vond zijn draai volledig, leek het wel, toen hij zijn echte muzikale wortels ging inzetten – de blaasorkesten. Blaosmuziek werd misschien wel zijn bekendste nummer, maar Reinders maakte veel meer aansprekende muziek, van heel intieme liedjes tot uitbundige duetten. Na een sabattical van een jaar of twee kwam hij terug als de helft van een duo met de Fries Syb van der Ploeg, en dat was een vrij uitbundige aangelegenheid, maar toen kwam er tamelijk onverwacht een fraaie dubbel-cd, Solo, met Plat en Songs for Toni, en dat was weer een beetje terug naar de basis, leek het wel – mooie liedjes, zo puur mogelijk gearrangeerd. Over die dubbele cd was ik al enthousiast, maar eigenlijk moet je Reinders gewoon live in het theater zien.

Gé Reinders op het podium van de heerlijke Kleine Zaal van de Oosterpoort in Groningen, voor een publiek van noorderlingen met een enkele verdwaalde Limburger – een vleugel, een paar gitaren en een ukelele staan opgesteld, en Reinders begint verhalen te vertellen en liedjes te zingen. En dan worden de liedjes ineens nog veel mooier en aangrijpender dan ze op cd al waren. Want Reinders kan ook vertellen, en dat is bij zijn liedjes mooi. Hij vertelt waarom hij liedjes is gaan schrijven in het Engels voor Toni Willé, de zangeres die Pussycat met Mississippi ooit de wereldhitlijsten inzong, en die ook zo mooi de blues kan zingen volgens Gé. En dan komen er een paar liedjes die voor een unicum zouden zorgen als ze inderdaad ooit door Willé zouden worden gezongen, want heb jij ooit al eens een oudere vrouw horen zingen dat ze één dag per week wel genoeg vindt om grootmoeder te spelen? En zo zijn er meer liedjes die speciaal zijn geschreven voor een oudere vrouw, iets wat je nooit hoort. Toni Willé, laat die unieke kans niet aan je voorbij gaan!

Maar ook de liedjes van het album Plat zijn magnifiek, en komen nog beter live tot hun recht – een slotnummer als Laot os drinke is op toneel echt een kippenvelnummer, zo mooi. Er werden ook wat oudere nummers gespeeld, en gelukkig niet alleen de bekendere liedjes als Blaosmuziek en D’n Hoaf, maar ook het fenomenaal mooie Sjienbeweginge, dat geweldig mooi in elkaar zit, en dat Reinders solo aan de piano prachtig speelde.
Een intieme show, met mooie liedjes, mooie verhalen, humor, ontroering en prachtige muziek. Dus koop niet alleen die driedubbel-cd, maar ga vooral ook naar een concert als hij bij jou in de buurt optreedt.

PS
We hoorden ook waarom de derde cd is toegevoegd aan de dubbel-cd. Dat was niet alleen omdat er na de opnames nog een nummer kwam dat te mooi was om te laten liggen – Volg dien hert – maar ook omdat Reinders Brinsley Schwarz wist op te sporen naar aanleiding van het liedje Wat duit Brinsley Schwarz noe?
Op de versie op de speciale bonus-single speelt Brinsley Schwarz nu zelf mee, en hij zingt (in het Limburgs!) het koortje “wat doet Brinsley Schwarz nu?”. Is dat mooi of is dat mooi?